Europees avontuur maakt ons sterker''
Pieter Merlier tussen duels tegen Newcastle met Zulte Waregem naar Cercle
Newcastle, Cercle Brugge en dan terug Newcastle: de spelers van Zulte Waregem moeten dezer dagen snel van focus wisselen. ,,Geen probleem", zegt doelman Pieter Merlier. ,,We concentreren ons nu volledig op Cercle: een belangrijke match."
Pieter Merlier speelde net als zijn ploegmaats donderdag een prima partij tegen Newcastle in de zestiende finales van de UEFA Cup. Zulte Waregem verloor wel met 1-3 en staat volgende donderdag voor een schier onmogelijke opdracht in de terugmatch. Merlier kreeg een strafschop tegen na een duel met Newcastle-vedette Damien Duff. ,,Ik heb intussen de beelden terug gezien en weet nu zeker: het was geen penalty", stelt Merlier. ,,Het was ballet, een schone duik van Duff. En dan krijg ik er nog onterecht geel voor ook!"
Newcastle moet Merlier nu even vergeten. ,,Nu telt alleen Cercle Brugge", zegt hij. ,,We zijn goed hersteld, de nederlaag is al doorgespoeld. We beseffen dat de prioriteit van deze week bij de match tegen Cercle ligt. Tegen Boi van Cercle of Dyer van Newcastle: voor mij maakt het geen verschil. De bal die ik moet pakken, blijft dezelfde."
Zulte Waregem telt momenteel 25 punten, dat zijn er drie meer dan Cercle. ,,We mogen zeker niet verliezen", aldus Merlier. ,,We hebben al zes punten laten liggen tegen Lierse en Brussels, toch ook rechtstreekse concurrenten."
Zulte Waregem behaalde vorig weekend tegen Standard zijn eerste zege na de winterstop. ,,We deden daarmee een prachtige zaak. Dat moeten we nu proberen te verzilveren. Als we winnen, hebben we 28 punten. Dan moeten we voorlopig niet meer achter ons kijken en zitten wij bijna safe. Niet dat we dan mogen uitbollen, maar dan kunnen we zonder druk en zonder stress spelen."
Beter wordt Zulte Waregem volgens Merlier ook van de ervaring die het team opdeed in de UEFA Cup. De match op Saint James' Park wordt de zevende Europese match voor de jonge fusieclub.
,,Dat avontuur maakt ons sterker. We moeten er meer zelfvertrouwen uit putten. Tegen een topploeg als Newcastle hebben we toch een aantal deftige combinaties laten zien. Het balletje ging goed rond bij ons. We hebben wel geleerd dat organisatie bijzonder belangrijk is. Ploegen als Newcastle vinden altijd het kleine gaatje op het juiste moment. Misschien moeten wij ons soms meer focussen op de nul houden. Maar wij zijn een ploeg die altijd op het veld komt om te scoren. We graven ons niet in, want dan haal je het niet."
Einde contract
Merlier begon het seizoen op de bank, verdreef dan De Vlieger uit doel om na twee foutjes in Moskou opnieuw op de bank terecht te komen. Door de blessure van De Vlieger staat hij nu echter weer al een tijdje in doel. De Vlieger is stilaan op de weg terug en kan binnen een paar weken weer in aanmerking komen voor een selectie. ,,Ik denk daar nog niet aan", zegt Merlier. ,,Ik moet het de trainer heel moeilijk maken. Ik moet de komende weken op hoog niveau spelen zodat ik de trainer geen reden geef om te veranderen."
Merlier maakte met eerst SV Waregem en dan Zulte Waregem alles mee: hij viel tien jaar geleden in eerste klasse nog voor SV Waregem in voor de geblesseerde Vandendriessche, vanavond zijn collega aan de overkant. In juni is Merlier echter einde contract. ,,We hebben al een eerste kort gesprekje gehad, maar staan nog niet ver. Het zal nu ook eerst kijken worden naar het sportieve. Als de trainer straks meteen weer Geert in doel zet, dan weet ik hoe laat het is. Men zegt dat het gras aan de overkant altijd groener is. Ik weet het niet. Ik verliet Waregem alleen heel even voor Wielsbeke. Soms ben ik wel nieuwsgierig. Ik kijk nu de kat uit de boom en zal dan nuchter een beslissing nemen."
Gunther De Vos18/02/2007