Auteur Topic: Seizoen 2024-2025 in 1B  (gelezen 53504 keer)

Offline Neleuh1985

• Leden
  • Essevee!
Re: Seizoen 2024-2025 in 1B
« Reactie #300 Gepost op: maart 31, 2025, 11:24:39 am »
@paul kan je je magic nog eens doen?  :D
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar!!

Offline jenske

• Leden
    • Jong Anzegem
« Reactie #301 Gepost op: maart 31, 2025, 01:06:26 pm »
Hier hetzelfde...

Is nog zo leuk na een overwinning om de cijfers te zien  ;)

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #302 Gepost op: april 01, 2025, 09:08:31 pm »

U vraagt, wij draaien – wat zijn jullie lief! Dank voor de interesse.
Zie nieuwe analyse hieronder, waarbij ik opnieuw wat aanpassingen heb aangebracht (oa. de regels om de eindstand te bepalen obv gewonnen wedstrijden etc is geimplementeerd en een weging met de kansen van elke scenario (bv. win-gelijkspel-win) dat hetzelfde aantal punten oplevert bij het berekenen van de kansen per behaalde punten).

Wanneer we de sterktes over de hele competitie schatten, blijkt dat we nu echt wel het sterkste team zijn 😉. Dat komt duidelijk vooral door onze aanvallende kracht en niet door onze verdediging. Je ziet ook duidelijk dat we een gekruiste relatie tussen aanval en verdediging hebben met RWDM: bij hen is het net het omgekeerde. Twee ‘strategieën’ dus:  Essevee = meer maken dan de tegenstand, RWDM = geen binnenkrijgen en zeker eentje maken. Je kan je afvragen hoe je kampioenschappen wint 😉

Op de volgende speeldag spelen we tegen RFC Seraing. De kloof is heel erg groot. RFC Seraing is eigenlijk echt wel een grijze muis. Daar waar andere teams vaak een onbalans hebben tussen aanval en verdediging, is Seraing heel consistent … slecht. Dit moet echt een kat in een bakkie zijn. Dat kan je ook zien in scorepredicties: we hebben een 75% kans om te winnen volgende zondag, ondanks dat we uit spelen.

Ik heb voor ’t plezier meteen ook even de predicties op de wedstrijden van de concurrenten erbij gehaald. La Louviere heeft ook een makkelijke wedstrijd tegen RFB (met een slechte aanval maar ok verdediging). MAAR: alle hoop op Patro – RWDM. Dit wordt een echte kraker: hoewel RWDM het voordeel krijgt (38.3% kans op winst), zijn de kansen redelijk gelijk verdeeld. Waarschijnlijk zal er niet veel gescoord worden in deze wedstrijd (66.5% kans om max 2 doelpunten te zien). Het kan hier dus alle kanten op. Na dit weekend zullen we dan ook heel veel extra info hebben (logisch, maar nog meer door het belang van deze wedstrijd) en vermoed ik dat veel in z’n plooi valt.

Als we dan kijken naar onze eigen kansen, zien we dat we het voordeel hebben op RWDM: we hebben momenteel een 56.25% kans om kampioen te worden (voornamelijk door de Patro-wedstrijd van RWDM en onze thuismatch). Onze kans om kampioen is licht gestegen, omdat wij een in theorie moeilijkere wedstrijd achter de rug hebben (tegen RSCA Futures, die echt wel een goeie aanval hebben) dan RWDM (tegen Seraing – de grijze muis). Onze kans om direct te promoveren neemt ook weer toe na het dalletje van de afgelopen speeldag (Lommel SK GRMBL) – elke winst is een stap dichter! Het mag niet meer mislopen. Merk op dat we geen 4e meer kunnen worden (kloof met Patro is te hoog).
Als we kijken naar het aantal punten dat we halen, krijgen we het beeld dat we verwachten: 4 punten en het is binnen (voor promotie), 3 punten zijn waarschijnlijk niet genoeg (La Louviere heeft een gemakkelijk programma tegen RFB en Lommel).

Hier is nog een interessant detail: je kan zien dat de kans om kampioen te worden afneemt wanneer we 6/9 ipv 5/9 halen. Volg even mee: 6/9 betekent winst-winst-verlies (in willekeurige volgorde), 5/9 betekent winst-gelijk-gelijk (in willekeurige volgorde). Bij een 6/9 zit het verlies meer dan waarschijnlijk in de laatste match tegen RWDM. Het model weegt scenario’s die tot een zelfde aantal punten leiden volgens de kans dat ze voorkomen. Dat wil zeggen dat bij een 6/9 dat verlies tegen RWDM het hardst meetelt. Als we verliezen van RWDM, is de kans klein dat we kampioen worden. Bij 5/9 spelen we minstens gelijk tegen RWDM (ook met het grootste gewicht) en hebben we zo een grotere kans om kampioen te worden, ondanks het puntje minder dan bij een 6/9. We halen dus best 5 en geen 6 punten 😉.

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #303 Gepost op: april 01, 2025, 10:00:12 pm »
za-lig, maar om eerlijk te zijn ... WTF ik begin er scheel van te kijken!

Nog 3 keer winnen verdikke!

Offline jenske

• Leden
    • Jong Anzegem
« Reactie #304 Gepost op: april 02, 2025, 09:40:44 am »
Dank je Paul,

opnieuw de grootste kans op een 0-2 in Seraing. (tegen Anderlecht was er ook een voorspelling van 2-0)
Toeval? of toch te maken met het algoritme en té vaste parameters?

De 3-1 tegen RSCA had uiteindelijk een +6 % kans.

Daarnaast inderdaad heel leuk om te zien en logische redenering dat we met 5 punten meer kans hebben om kampioen te spelen dan met 6 punten. Leuk weetje!!

Ik volg deze in details en gebruik deze stats tegenwoordig in discussies.  ;D

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #305 Gepost op: april 02, 2025, 10:45:35 am »
Dus twee keer winnen, en thuis tegen RWDM een Anderlechtje doen?

Offline Porky

• Leden
« Reactie #306 Gepost op: april 02, 2025, 10:49:19 am »
7 op 9 en thuis winnen van rwdm en zeker kampioen

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #307 Gepost op: april 02, 2025, 10:55:29 am »

Met "een Anderlechtje doen" bedoelde ik zoals onze kampioensjaar 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=u7YZBrZ3B58

Offline scott

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #308 Gepost op: april 02, 2025, 11:13:53 am »

Met "een Anderlechtje doen" bedoelde ik zoals onze kampioensjaar 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=u7YZBrZ3B58

ons  ::)....  ben er nog steeds niet over

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #309 Gepost op: april 02, 2025, 06:32:47 pm »
Dank je Paul,

opnieuw de grootste kans op een 0-2 in Seraing. (tegen Anderlecht was er ook een voorspelling van 2-0)
Toeval? of toch te maken met het algoritme en té vaste parameters?

De 3-1 tegen RSCA had uiteindelijk een +6 % kans.

Daarnaast inderdaad heel leuk om te zien en logische redenering dat we met 5 punten meer kans hebben om kampioen te spelen dan met 6 punten. Leuk weetje!!

Ik volg deze in details en gebruik deze stats tegenwoordig in discussies.  ;D

Wanneer een sterk team tegen een zwak team speelt, zal het zwak team vaak de hoogste kans op 0 doelpunten hebben door hoe de Poisson-verdeling er uit ziet (heeft niets met te vaste parameters te maken). Dat zou misschien anders zijn als ik in de voorspellingen ook opsplits tussen aanvals- en verdedigingssterkte. Deze opsplitsing zorgt echter op vorige wedstrijden niet voor een betere voorspelling van scores, dus gebruik ik deze ook niet voor deze nieuwe voorspellingen.

(een beetje achtergrond: opsplitsing in aanval en verdediging zorgt voor meer parameters in het model. Die parameters moeten we 'leren' op basis van alle gespeelde wedstrijden. Typisch zal op een bepaald moment de accuraatheid van modellen dalen als we meer parameters toevoegen terwijl we dezelfde hoeveelheid data gebruiken. Dan kan het model die parameters niet meer goed 'leren'. Stel dat je maar 1 nacht hebt om een heel handboek te blokken, is het soms ook verstandiger om enkel de samenvatting echt goed te studeren, ipv halfslachtig het hele boek ;-). Aangezien ik hier het aantal wedstrijden beperk tot 1 seizoen, levert het opsplitsen van sterktes in aanval en verdediging, geen winst en zelfs een beetje verlies op, door dubbel aantal parameters.)

Nu, staar je niet blind op de 'maximale' kans. Het verschil tussen een 0-2 en een 1-2 is minder dan 1 percent punt. Dat wil zeggen dat op honderd wedstrijden, je 1 keer meer een 0-2 dan 1-2 zal krijgen. Dat is echt verwaarloosbaar. Je houdt best de hele tabel voor ogen! Die kansen worden dan ook des te meer relevant als we de hele competitie 1 000 000x willen simuleren zoals we hier doen.

Heel fijn dat je dit in discussies gebruikt! Ik herhaal het graag: behandel dit met de juiste nuance en onzekerheid, zoals ik hier ook probeer over te brengen ;-).

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #310 Gepost op: april 02, 2025, 06:33:51 pm »

Dat is bij een 7/9 - dan is de kans inderdaad hoog om kampioen te worden, zelfs bij gelijkspel tegen RWDM. Komt vooral omdat de kans reeel is dat RWDM struikelt dit weekend - fingers crossed!

Ik wil nooit Anderlecht zijn, BTW.

Offline Fats Domino

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #311 Gepost op: april 02, 2025, 07:56:03 pm »
Blijkbaar vlotjes ons licentie binnen

Offline Neleuh1985

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #312 Gepost op: april 02, 2025, 08:40:59 pm »
Blijkbaar vlotjes ons licentie binnen
Bron?

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #313 Gepost op: april 04, 2025, 10:59:19 pm »
Statistiek  ::)

't is wel in ons voordeel.

Benieuwd in hoeverre de andere twee kloppen, of niet.  :D

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #314 Gepost op: april 05, 2025, 11:13:18 am »

Om toch even zeker te zijn dat we dit op dezelfde manier interpreteren: ik veronderstel dat je niet verwijst naar puur het feit dat RWDM de grootste winstkans (38.3%) had. Zo'n voorspellingen moet je altijd in z'n geheel en relatief bekijken. Daarom probeer ik ook altijd een wat diepgaandere analyse erbij te geven. Zo schreef ik:

-- citaat --
[...] alle hoop op Patro – RWDM. Dit wordt een echte kraker: hoewel RWDM het voordeel krijgt (38.3% kans op winst), zijn de kansen redelijk gelijk verdeeld. Waarschijnlijk zal er niet veel gescoord worden in deze wedstrijd (66.5% kans om max 2 doelpunten te zien). Het kan hier dus alle kanten op.
-- einde citaat --

Je kan niet zo maar zeggen: "RWDM heeft de grootste kans om te winnen" en daarmee uit. De grootte van alle percentages zijn uitermate belangrijk om de juiste context te scheppen (zoals ik ook geprobeerd heb over te brengen in de analyse). Uiteraard maken zulke modellen foute voorspellingen wanneer je ze omzet in een vaste win-verlies-gelijkspel beslissing. Daarom zijn dergelijke Monte Carlo-simulaties voor het vervolg van de competitie zo interessant, want ze houden ook rekening met de grootte van de kansen.

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #315 Gepost op: april 05, 2025, 04:22:44 pm »

Om toch even zeker te zijn dat we dit op dezelfde manier interpreteren: ik veronderstel dat je niet verwijst naar puur het feit dat RWDM de grootste winstkans (38.3%) had. Zo'n voorspellingen moet je altijd in z'n geheel en relatief bekijken. Daarom probeer ik ook altijd een wat diepgaandere analyse erbij te geven. Zo schreef ik:

-- citaat --
[...] alle hoop op Patro – RWDM. Dit wordt een echte kraker: hoewel RWDM het voordeel krijgt (38.3% kans op winst), zijn de kansen redelijk gelijk verdeeld. Waarschijnlijk zal er niet veel gescoord worden in deze wedstrijd (66.5% kans om max 2 doelpunten te zien). Het kan hier dus alle kanten op.
-- einde citaat --

Je kan niet zo maar zeggen: "RWDM heeft de grootste kans om te winnen" en daarmee uit. De grootte van alle percentages zijn uitermate belangrijk om de juiste context te scheppen (zoals ik ook geprobeerd heb over te brengen in de analyse). Uiteraard maken zulke modellen foute voorspellingen wanneer je ze omzet in een vaste win-verlies-gelijkspel beslissing. Daarom zijn dergelijke Monte Carlo-simulaties voor het vervolg van de competitie zo interessant, want ze houden ook rekening met de grootte van de kansen.

Was niet negatief naar jou persoonlijk of jou berekening hoor ...
Was eerder naar "statistieken blijven statistieken", één van m'n leerkrachten economie zei ooit "met statistiek bewijs ik alles". Vandaar mijn kwinkslag of gekke smiley bij 'statistiek'. ;)

Doe gewoon zo verder ... dit is heerlijke content.

Offline Duive

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #316 Gepost op: april 05, 2025, 05:52:47 pm »
Ik ook. Misschien nutteloze statistieken,  maar nu heel leuk😀

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #317 Gepost op: april 05, 2025, 10:52:33 pm »

Was eerder naar "statistieken blijven statistieken", één van m'n leerkrachten economie zei ooit "met statistiek bewijs ik alles". Vandaar mijn kwinkslag of gekke smiley bij 'statistiek'. ;)

En no offense taken hoor - en je oud-leerkracht economie is juist, althans als je met een slechte statisticus te maken hebt 😉

Maar je quote triggert me wel… Vorige thuismatch voelde ik in het stadion hoe groot de opwinding was toen Vossen opwarmde en vooral toen hij het veld opkwam. De coach zei in een interview ook nog dat hij dat effect voorspelde (en waarschijnlijk gebruikte). Dus vraag ik me nu af: kan ik statistisch bewijzen dat Vossen voor meer punten zorgt, voor meer gescoorde goals, of voor minder tegengoals? Matchen waarin Vossen meer dan 15 minuten speelde beschouw ik als matchen met, minder dan 15 minuten is zonder (die cutoff wordt vaak gebruikt door websites met stats).

We nemen even de data erbij: met Vossen erbij haalden we 42/54 (2.33 punten per wedstrijd gemiddeld), zonder Vossen 13/21 (1.86 punten per wedstrijd). We scoorden met Vossen gemiddeld 2.06 doelpunten per wedstrijd en zonder 2.29 doelpunten per wedstrijd. We kregen met Vossen gemiddeld 1 doelpunt per wedstrijd tegen en zonder 1.29.

De impact van Vossen lijkt dus groot, maar de vraag is: kunnen we dit statistisch bewijzen? Is dit significant? Hierbij willen we uiteraard ook rekening houden met de sterkte van de tegenstander (iets wat je niet in de 'naakte' cijfers ziet), dus…

Ik neem mijn model er terug bij. Ik train het model op alle wedstrijden met Vossen. Dan maak ik 1 000 000 voorspellingen van alle wedstrijden zonder Vossen. Dan kunnen we kijken in hoeveel van die 1 000 000 voorspellingen we minder dan 13/21 punten (het echt behaalde aantal punten zonder) halen. Hoe lager dat percentage, hoe groter het effect van Vossen. Dat percentage vergelijken we dan typisch met 5%, wat als cutoff gebruikt wordt om te zeggen een effect (hier: met of zonder Vossen) significant is in de statistiek. Ik besef dat dit erg technisch is, dus als je tot hier geconcentreerd gelezen hebt: bedankt. Wil je meer weten, zoek dan even op ‘permutation testing’ – de naam van deze techniek.

Wat krijgen we dan? In 12.33% van de voorspellingen halen we minder dan 13/21 punten. Dit is erg laag, het effect van Vossen op het aantal behaalde punten is dus groot. Dat wil zeggen dat als we veronderstellen dat Vossen meespeelt, we in 12.33% van de gevallen een gelijkaardig of minder aantal punten verwachten dan dat we effectief gehaald hebben. Echter, dat is niet minder dan 5%, dus kan ik niet statistisch bewijzen dat Vossen een effect heeft op het aantal behaalde punten. Uitermate belangrijke nuance: het is niet omdat dat statistisch niet bewezen kan worden, dat er geen effect is (de getallen geven duidelijk een effect aan). Dit is echt cruciaal. Ik herhaal deze analyse wanneer alle wedstrijden gespeeld zijn, dan kan de conclusie wijzigen aangezien we meer data hebben.

Hetzelfde kunnen we doen voor het aantal gescoorde doelpunten met en zonder Vossen: in 39.77% scoren we minder doelpunten, in 7.66% krijgen we meer doelpunten tegen. Dat wil zeggen dat het effect van Vossen groter is op het aantal doelpunten dat we tegenkrijgen dan dat we scoren. Al wie nu nog beweert dat Vossen defensief niet van goudwaarde is, mag de zaal verlaten 😉. Als Vossen geblesseerd was, had dit minder impact op het aantal doelpunten dat we scoorden: de rest van het team compenseerde deels!

Deze diepte-analyse voor Vossen zouden we nu kunnen herhalen voor elke speler – daar heb ik nu geen tijd voor. Wel wou ik even checken wat de impact van Lemoine was, omdat ik die hoog heb zitten op basis van de wedstrijden. Op basis van de huidige data is er een statistisch effect op het aantal tegendoelpunten met of zonder Lemoine: met Lemoine hebben we 0.85 doelpunten/wedstrijd tegen, zonder Lemoine 1.33 doelpunten/wedstrijd. Het percentage is hier 3.84%, wat kleiner is dan 5%. Wel heeft Lemoine hierbij geen statistisch effect op het aantal behaalde punten.

Dergelijke analyses kunnen dan aanleiding geven tot een analyse van het hele team, waarbij we de belangrijkheid van elke speler kwantificeren. Belangrijk daarbij is wel dat ze een minimum aantal wedstrijden niet hebben meegedaan, anders is dit onmogelijk.

Online esssevee4life

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #318 Gepost op: april 06, 2025, 05:29:07 am »
Denk dat aan het begin van het seizoen voor vele Lommer de of één van de favorieten was.
Ondanks dat ze een vreselijk seizoen achter de rug hebben zijn zij het wel die mogelijk de grote factor zijn in de eindstrijd.
Wij hebben er de vorige maand verloren en in hun laatste 2 matchen moeten zij nog naar RWDM en La Louvière.
Laten we dus hopen dat zij nog tot de laatste match alles blijven geven.

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #319 Gepost op: april 06, 2025, 11:16:03 am »

En no offense taken hoor - en je oud-leerkracht economie is juist, althans als je met een slechte statisticus te maken hebt 😉

-- knip --

Ik besef dat dit erg technisch is, dus als je tot hier geconcentreerd gelezen hebt: bedankt. Wil je meer weten, zoek dan even op ‘permutation testing’ – de naam van deze techniek.

Ik heb ALLES gelezen, en dat kan ik niet zeggen van alle berichten hier op het forum.  :D