Om alle pessimisten hier wat te temperen en wat data in de discussie te gooien, heb ik een simpele simulatie uitgevoerd om het verloop van de laatste zes speeldagen te simuleren, in ware Opta-stijl (wel een stukje simpeler 😉).
Startende van de huidige rangschikking heb ik 1 000 000 scenario’s uitgerekend voor de laatste zes speeldagen, op basis van het speelschema. Voor elke wedstrijd bereken ik de kans op winst/verlies/gelijkspel op basis van het verloop van de competitie tot nu toe. Zo wordt de kans op winst van het thuisteam berekend op basis van de combinatie van winstprestaties thuis van team A en verliesprestaties uit van team B tot nu toe. Om de in-vorm-factor mee te rekenen, hebben de laatste twee matchen thuis of uit een dubbel gewicht gekregen. Heel rudimentair en met arbitraire keuzes, maar gemakkelijk genoeg.
Een voorbeeldje: voor Essevee – Lommel SK krijg ik volgende kansen: 73.08% (winst Essevee)/19.23% (winst Lommel)/7.69% (draw). Stel dat het Lommel SK – Essevee was, dan wordt dit: 15.38% (winst Lommel)/50.00% (winst Essevee)/34.62% (draw). Voor Essevee – RWDM (laatste speeldag) heb ik momenteel: 50.00% (winst Essevee)/30.77% (winst RWDM)/19.23% (gelijkspeel).
Het model houdt dus rekening met: historische prestaties met extra weging recent verleden en het thuisvoordeel. Een ideaal model is uiteraard veel complexer en houdt rekening met psychologische belasting en druk, blessures, …
Als we dit model gebruiken om 1 000 000x het vervolg van de competitie te spelen, krijgen we de resultaten in bijlage voor de rangschikking vanEssevee.
Op dit moment hoeven we ons dus geen zorgen te maken, ten minste niet als je mee on board bent met alle (expliciet en verborgen) veronderstellingen die ik maak en mild bent voor de meer dan waarschijnlijke fouten die ik maak.
Laat gerust weten welke dingen jullie graag willen weten of zien, ik kan hiermee vanalles simuleren. Zo is de kans dat Jong Genk nog ontsnapt aan een (theoretische) degradatie 15.04%, lijkt Club NXT redelijk gebeiteld te staan op z’n plek (69.43%) en heeft KAS Eupen de grootste kans om te verschuiven (64.68%). RWDM heeft 15.17% kans om kampioen te worden, en zelfs SK Beveren heeft een verwaarloosbare niet-nul kans (0.0063%) 😉.
Ook als er betere assumpties of verbeteringen zijn, hoor ik dat graag!