Auteur Topic: Seizoen 2024-2025 in 1B  (gelezen 53252 keer)

Porky, alex, Komaan_boeren, Djelo (+ 1 verborgen) en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Fats Domino

• Leden
  • Essevee!
Re: Seizoen 2024-2025 in 1B
« Reactie #280 Gepost op: maart 16, 2025, 03:23:51 pm »
Bedankt Paul.
Misschien geen karrevracht aan reacties op jouw post, maar weet dat heel veel mensen dit volgen en je berichten van dichtbij bekijken. Blijven gaan!  ;)
Inderdaad, ik gaaf enkele weken geleden een simpel statistiekje van winstpercentage in vergelijking met vorige seizoenen. Hierna kwam Paul af.
Het is een ezel vergelijken met een koerspaard, hoedje af.

De statistieken zijn spielerei,maar mooi gedaan.
We hebben 7 punten nodig om te promoveren en 12 om kampioen te spelen.
Kwalitatief zijn we niet minder dan de concurrentie.
De geluksfactor zal bepalend zijn.

Offline mogul

• Leden
« Reactie #281 Gepost op: maart 16, 2025, 03:30:34 pm »
Er zijn nog 4 wedstrijden, 2 thuis,2 uit.  Tot nu toe verloren we 2 matchen thuis en 2 matchen uit.  Hebben we 1 gelijkspel thuis en 3 uit.  We wonnen dus thuis 9 keer op 12, uit wonnen we 7 matchen op 12.  Op basis van dat hebben we dus op dit moment 75 procent kans dat we winnen tegen Futures.
We hebben  58,333... procent kans dat we winnen tegen Seraing.   Als ik mis ben 'blame it on' de wiskundeleerkrachten van het College ( kan zijn dat ik niet opletten).
Daarnaast liet ik mijn octiepuit kiezen, winnen,verliezen of gelijkspel bij iedere match.  Hij deed niks, bleek dat hij al dood was .
Ik wil maar zeggen, gedrag spelers,coach, scheidsrechter,weeromstandigheden,veld,supporters,enz.  Allemaal invloed op een wedstrijd.
Dus mooi gedaan, maar voor mij geen enkele meerwaarde.  Indien jullie er wel in geloven,geen probleem.

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #282 Gepost op: maart 16, 2025, 05:39:28 pm »
Tijd voor een update!

Onze kans op directe promotie is verder gestegen naar 98.9%! Dat voelt ook voor mij intuitief heel hoog aan, vooral doordat stress en druk een belangrijke rol begint te spelen - dat toont ook meteen een beperking aan van modellen. Aan de andere kant is het logisch dat de kans op directe promotie verder stijgt: we staan er beter voor dan na de vorige speeldag, en hebben het gemakkelijkste/beste programma.

Daarentegen is de kans om kampioen te worden verder gedaald en komt die ook een stuk lager uit dan geprojecteerd bij winst tegen Francs Borains. Dat komt omdat RWDM een heel sterke uit-overwinning heeft behaald op SK Beveren. Hoe dan ook zijn de kansen om kampioen te worden nog steeds licht in ons voordeel, aangezien we een gemakkelijker programma hebben en de laatste speeldag thuis tegen RWDM mogen spelen. On verra...

Nu, mijn intuïtie zei me al dat hier iets niet klopte en dat die kans op promotie te groot was. En inderdaad, nu ik nog eens over alle software-code ging, heb ik een sorteer-fout gevonden! ’t Is wat het is, de resultaten van vorige week na Lommel SK en nu Francs Borains waren niet correct – het gaat vaak te snel in side-projects. Hieronder de geüpdatete resultaten, die een stuk realistischer zijn dan voorheen 😉

Onze kans op promotie blijft wel nog steeds hoog. RWDM heeft wel degelijk een grotere kans om kampioen worden, ondanks de thuismatch die we op het einde te goed hebben. Zo zie je maar dat ik in m’n vorige berichtje iets gedaan heb waar veel wetenschappers vaak intrappen: over-interpretering van resultaten, aka lullen op zo’n manier dat het je uitkomt.

@Frederik: je analyse dat we het kampioenschap vorige week tegen Lommel SK uit handen hebben gegeven, lijkt hiermee inderdaad een stuk bevestigd. Los daarvan blijf ik wel helemaal achter mijn optimisme staan 😉

Sorry voor de fout – het is rechtgezet!
« Laatst bewerkt op: maart 16, 2025, 05:58:10 pm door paul380 »

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #283 Gepost op: maart 16, 2025, 05:55:41 pm »

Om het goed te maken en omdat jullie zo lief voor me zijn (dankje!), heb ik even gecheckt wat de resultaten zijn bij vaste parcoursen die we in de volgende matchen rijden. Zo kunnen we beweringen als die van Fats Domino checken: hoeveel punten hebben we nodig om kampioen te spelen/voor direct promotie – Fats Domino’s berekeningen zijn alvast correct, maar hieronder kan je zien welke kansen we hebben voor elk scenario. Zo krijgen we een gedetailleerder beeld.

Ik heb alle scenario’s (gaande van winst-winst-winst-winst (12/12), winst-winst-winst-verlies (9/12), …, tot verlies-verlies-verlies-verlies (0/12)) doorgerekend en per scenario 10 000 simulaties voor de andere matchen gebruikt (kwestie van de temperatuur hier niet te veel te laten stijgen door m’n computer). Per scenario krijgen we een aantal punten en dan nemen we het gemiddelde over alle scenario’s die tot hetzelfde aantal punten leiden en berekenen we de kansen.

Daarbij kan ik uiteraard nog verder opsplitsen per sequentie (want de laatste match tegen RWDM verandert wel wat kansen uiteraard 😉).

Online Koekenaas

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #284 Gepost op: maart 16, 2025, 06:36:17 pm »

Om het goed te maken en omdat jullie zo lief voor me zijn (dankje!), heb ik even gecheckt wat de resultaten zijn bij vaste parcoursen die we in de volgende matchen rijden. Zo kunnen we beweringen als die van Fats Domino checken: hoeveel punten hebben we nodig om kampioen te spelen/voor direct promotie – Fats Domino’s berekeningen zijn alvast correct, maar hieronder kan je zien welke kansen we hebben voor elk scenario. Zo krijgen we een gedetailleerder beeld.

Ik heb alle scenario’s (gaande van winst-winst-winst-winst (12/12), winst-winst-winst-verlies (9/12), …, tot verlies-verlies-verlies-verlies (0/12)) doorgerekend en per scenario 10 000 simulaties voor de andere matchen gebruikt (kwestie van de temperatuur hier niet te veel te laten stijgen door m’n computer). Per scenario krijgen we een aantal punten en dan nemen we het gemiddelde over alle scenario’s die tot hetzelfde aantal punten leiden en berekenen we de kansen.

Daarbij kan ik uiteraard nog verder opsplitsen per sequentie (want de laatste match tegen RWDM verandert wel wat kansen uiteraard 😉).

Chapeau Paul

Online Porky

• Leden
« Reactie #285 Gepost op: maart 20, 2025, 02:18:10 pm »
Ik veronderstel dat er veel vraag zal zijn voor de 2 uitwedstrijden op seraing en lokeren..

Komt er terug groot scherm?

Offline japarov

• Leden
« Reactie #286 Gepost op: maart 20, 2025, 04:20:18 pm »
Seraing is op dag van de ronde en op zondagavond dus zal geen groot succes zijn voor de verplaatsing te maken .

Online Porky

• Leden
« Reactie #287 Gepost op: maart 20, 2025, 04:54:30 pm »
Seraing is op dag van de ronde en op zondagavond dus zal geen groot succes zijn voor de verplaatsing te maken .

Kan je wel veel volk trekken als je scherm zet zoals tegen La lou.. alhoewel deze match nog niets bepalend kan zijn normaal..

Offline japarov

• Leden
« Reactie #288 Gepost op: maart 20, 2025, 05:31:58 pm »
Examens ook dacht ik .

Offline dot

• Leden
« Reactie #289 Gepost op: maart 21, 2025, 11:07:05 am »
Ze zijn nog aan het bekijken om deze te verplaatsen heb ik al gehoord (geen bussen beschikbaar owv RVV)

Offline japarov

• Leden
« Reactie #290 Gepost op: maart 21, 2025, 01:31:26 pm »
Ze zijn nog aan het bekijken om deze te verplaatsen heb ik al gehoord (geen bussen beschikbaar owv RVV)

Zou me verwonderen ma soit we zien wel .

Online Porky

• Leden
« Reactie #291 Gepost op: maart 21, 2025, 05:43:23 pm »
Geen idee waar ik het moet zetten..

Hebben jullie ook mail gehad van essevee om jullie account te bevestigen met itsme?

Online Djelo

• Leden
« Reactie #292 Gepost op: maart 21, 2025, 05:58:15 pm »
Ja ook gehad
« Laatst bewerkt op: maart 21, 2025, 06:00:10 pm door Djelo »

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #293 Gepost op: maart 22, 2025, 09:00:01 pm »

Omdat het fijn is om te doen en het interlandbreak is, heb ik me verder verdiept in statistische methodes om voetbalcompetities te voorspellen. Tot nog toe gebruikte ik een heel rudimentaire methode om kansen te bepalen op winst/gelijkspel/verlies in elke match. Na wat wetenschappelijke literatuur door te nemen, heb ik gekozen voor Poisson-modellering, zoals origineel voorgesteld door Maher (1982) en verder uitgewerkt in, bv. Karlis en Ntzoufras (2003), Ley et al. (2019) en Van Eetvelde et al. (2020).

Voor zij die graag wat bijleren, heb ik geprobeerd dit zo duidelijk mogelijk uit te leggen in begrijpelijke taal. ’t Is een langere uitleg voor de geinteresseerden, maar ik hoop dat enkelingen toch iets bijleren 😉

Voor de anderen, de TL;DR: ik heb een beter model gemaakt en daarmee een aantal voorspellingen en analyses verfijnd.

Poisson-modellering

In de analyse en voorspelling van voetbalmatchen (wat bv. gebruikt wordt door gokcenters om ‘odds’ toe te kennen) worden verschillende machine learning en statistische methodes gebruikt. Een van de beste methodes tot nog toe, werkt op basis van Poisson-modellen om het aantal doelpunten in een wedstrijd te modelleren. Andere modellen gebruiken bv. ELO-ratings (uit schaak), xG, …

De Poisson-verdeling modelleert het aantal voorvallen gedurende een bepaalde tijd en geeft de kans aan op 0, 1, 2, 3, … voorvallen binnen die tijdsduur. Typische voorbeelden zijn het aantal telefoontjes die je per dag krijgt, het aantal auto-ongevallen per year, … Nu blijkt dat de Poisson-verdeling ook gebruikt kan worden om de kans te bepalen dat een voetbalteam 0, 1, 2, 3, … doelpunten maakt in een wedstrijd. Dit gebruiken we als basis voor de Poisson-modellering.

Elk team heeft een bepaalde sterkte

In Poisson-modellering voor voetbalwedstrijden gebruiken we, o.a., 1 sterkte-parameter per team en een ‘thuisvoordeel’-parameter (een bonus voor het thuisspelende team). Deze sterkte-parameters gebruiken we dan om het aantal doelpunten in een wedstrijd van Team A (thuis) tegen Team B (uit) te bepalen, wat via de Poisson-verdeling afhangt van de sterkte-parameters. Het aantal doelpunten dat Team A (thuis) scoort hangt dan af van sterkte(Team A)+thuisvoordeel-sterkte(Team B), terwijl dat voor Team B (uit) afhangt van sterkte(Team B)-sterkte(Team A)-thuisvoordeel. Je kan de sterkte-parameter aanpassen voor elke speeldag, bv. als Vossen of Lemoine geblesseerd is, je weinig rust hebt gehad, …

Die sterkte-parameters en de ‘thuisvoordeel’-parameter kunnen we bepalen aan de hand van alle reeds gespeelde wedstrijden in de competitie (noot: er zijn ook nog andere parameters die bv. wedstrijdomstandigheden etc modelleren). Daarbij houden we rekening met de vormcurve door wedstrijden die langer geleden zijn minder hard mee de parameters te laten bepalen. (voor zij die graag op zoek gaan naar meer info: ik heb uiteindelijk independent Poisson modelling with time depreciation using half time = 15 match days gebruikt. Ik heb getest op verschillen met de inflated bivariate Poisson distribution, maar vond geen effecten van meer nadruk op gelijkspel te leggen, noch de interactie-term. Vraag zeker om meer uitleg als je dat wil!)

Na 26 speeldagen, hebben we bv. de sterkte-parameters in de figuur (A) hieronder voor de teams in de Challenger Pro League. Het zijn trouwens zo’n sterkte-parameters en analyses die ook gebruikt worden om de FIFA-ranking voor landen op te stellen (hoewel het systeem van FIFA-ranking ‘dommer’ is dan wat we hier gebruiken (Ley et al. (2019)).

Merk bv. op dat RWDM hier maar op de 4e plaats belandt, terwijl Essevee op de eerste plaats staat. Dit komt oa. doordat RWDM veel matchen met 1-0 heeft gewonnen en het op die manier de odds weet te verslaan. Je kan je afvragen of dat blijft duren 😉. Efficient is het wel namelijk.

We het model verder uitbreiden door in plaats van 1 sterkte-parameter per team te zoeken, een attacking en defending parameter te bepalen. Deze kwantificeren de aanvals- en verdedigingskracht van elk team (zie figuur (B) hieronder). Hier kan je duidelijk zien dat RWDM de beste verdediging heeft, terwijl Essevee de beste aanval heeft. Deze analyse toont duidelijk dat er werk aan de winkel is in de verdediging (iets wat we uiteraard allemaal zien)!

We kunnen deze sterkte-parameter ook doorheen de competitie analyseren, wat in figuur (C) getoond wordt. Dit komt dus niet overeen met het klassement, met wel met de sterkte per team. Je kan hier wel een aantal trends in zien, zoals de neergang van Lommel SK. Ook blijkt dat eigenlijk Frans-Borains een van de zwakste teams van de competitie is, maar dat ze een maximaal aantal punten uit hun doelpunten hebben kunnen halen.

Voorspellen van de uitslag van een wedstrijd

We kunnen nu de kans op elke score van een wedstrijd bepalen aan de hand van de gevonden parameters en het Poisson-model. In figuur (D) vinden jullie bv. de kansen op elke score voor Essevee – RSCA futures. Nu kunnen we ook bepalen hoe goed het model werkt op alle vorige wedstrijden en kan ik het vergelijken met mijn vorig model. Daarvoor gebruik ik volgende techniek: vanaf speeldag 4 bepaal ik telkens de parameters van het model op alle tot dan toe gespeelde speeldagen en voorspel ik de kansen voor alle wedstrijden van de volgende 4 speeldagen. Dit doe ik telkens opnieuw voor elke nieuwe speeldag.

De performantie van het model kunnen we meten op verschillende manieren. De gemakkelijkste begrijpbare manier, maar ook domste manier, is de winst/gelijkspel/verlies-accuraatheid, nl. van hoeveel wedstrijden heeft het model de juiste uitslag (winst/gelijkspel/verlies) voorspeld. Als ik mijn kat willekeurig zou laten kiezen, dan zou die accuraatheid 33% zijn. Dit is een redelijk domme manier om de performantie te meten, omdat het geen rekening houdt met de kansen. Stel dat het model zegt 50% kans winst, 10% kans verlies, 40% kans gelijkspel, en het echte uitslag was een gelijkspel, dan houd je hier geen rekening met het feit dat het model wel degelijk een vrij grote kans op gelijkspel had voorspeld. Daarom gebruiken ze in de literatuur de ‘rank probability score (RPS)’, dat daar wel rekening mee houdt.

In figuur (E) zien jullie de vergelijking met mijn oude, domme model, en het Poisson-model. Het Poisson-model doet duidelijk beter, en is ook substantieel beter dan mijn (nochtans slimme) kat, die willekeurige voorspellingen zou doen.

Voorspellen van de competitie

Nu kunnen, gelijkaardig aan voorheen, dit model gebruiken om het verloop van de competitie te simuleren aan de hand van Monte-Carlo simulaties. Dat wil zeggen dat we op basis van het gevonden Poisson-model 100 000 keer alle komende matchen kunnen simuleren obv de kansen. Stel dat Essevee 62.95% kans heeft om te winnen tegen RSCA Futures, dan zal in die 100 000 simulaties, Essevee 62 950 keer 3 punten erbij krijgen. Zo krijgen we 100 000 verschillende eindstanden en kunnen we kijken wat onze kans op kampioen/directe promotie is (figuur (F)). Het Poisson model is dus duidelijk wat optimistischer dan mijn oud dom model 😉.

Op basis hiervan kunnen we ook het verloop van de competitie analyseren, door na elke speeldag de eindstand te voorspellen. Zo toont figuur (G) doorheen de tijd onze kans op kampioen/directe promotie en figuur (H) het aantal punten dat we nodig hebben.

Ziezo, voor zij die het tot hier gehaald hebben: dikke proficiat! Ik hoop dat je wat slimmer bent geworden en verwelkom graag elke mogelijke vraag! Ik houd jullie verder op de hoogte.

Tot slot: merk op dat ik hier geen gok-advies geef. Gokken = verliezen, op lange termijn winnen enkel gokbedrijven. Info en hulp vind je op gokhulp.be

Offline Frederik

• Administrator
  • Leden
  • Essevee! Olé Olé!
« Reactie #294 Gepost op: maart 23, 2025, 10:29:20 am »

Omdat het fijn is om te doen en het interlandbreak is, heb ik me verder verdiept in statistische methodes om voetbalcompetities te voorspellen. Tot nog toe gebruikte ik een heel rudimentaire methode om kansen te bepalen op winst/gelijkspel/verlies in elke match. Na wat wetenschappelijke literatuur door te nemen, heb ik gekozen voor Poisson-modellering, zoals origineel voorgesteld door Maher (1982) en verder uitgewerkt in, bv. Karlis en Ntzoufras (2003), Ley et al. (2019) en Van Eetvelde et al. (2020).

-- knip --

Ziezo, voor zij die het tot hier gehaald hebben: dikke proficiat! Ik hoop dat je wat slimmer bent geworden en verwelkom graag elke mogelijke vraag! Ik houd jullie verder op de hoogte.

Tot slot: merk op dat ik hier geen gok-advies geef. Gokken = verliezen, op lange termijn winnen enkel gokbedrijven. Info en hulp vind je op gokhulp.be

OMG gij zijt gene geweunen ze. za-lig

Vanwaar deze kennis/interesse? Econoom en verzot op cijfertjes?

Online Naughtius Maximus

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #295 Gepost op: maart 23, 2025, 11:27:24 am »

-- knip --

idd fantastisch dit. Ik zou dit ook eens graag toegepast zien op de economisch leebaarheid van een club.

Online Stijn1

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #296 Gepost op: maart 23, 2025, 11:51:08 am »
Prachtige post inderdaad!

Offline paul380

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #297 Gepost op: maart 24, 2025, 09:48:18 am »

-- knip --

Fijn om te horen! Zeker geen econoom, wel ingenieur en onderzoeker. Vooral verzot op bijleren en wetenschapscommunicatie  ;) Ik beschouw dit dan ook voor een stuk als wetenschapscommunicatie, in de hoop dat ik niet alleen bijleer, maar ook anderen iets opsteken.

Offline BorisB9

• Leden
« Reactie #298 Gepost op: maart 24, 2025, 10:15:41 am »
Mooi staaltje kansberekening!

Online Woutertje

• Leden
  • Essevee!
« Reactie #299 Gepost op: maart 31, 2025, 11:18:30 am »
@paul kan je je magic nog eens doen?  :D