Vandaag was een hele belangrijke driepunter. Als we volgende week winnen op Moeskroen kunnen we opnieuw rustig meedraaien in de buik van het klassement. Momenteel is dat dan ook de plaats waar we horen te staan als je onze huidige kern bekijkt.
Eerst en vooral wil ik beginnen met een pluim voor onze beide flankverdedigers. Ik weet dat ik in herhaling val, maar zij hebben mij echt al kunnen bekoren in de voorbije partijen. Velen hier schreven De Bock en Opare al af zonder hen ook maar een wedstrijd aan het werk te zien maar kunnen nu niet anders dan hun mening te herzien. Verder vond ik Govea EINDELIJK eens lef en initiatief tonen. Hij maakt zich aanspeelbaar, komt in de bal, kijkt vooruit,... Allemaal zaken waarvan iedereen wel wist dat hij die kwaliteiten heeft maar die we jammer genoeg amper gezien hebben bij ons. Het feit dat hij een aantal keer stevig in duel ging toont alleen maar aan dat hij goesting en grinta heeft om er iets van te maken dit jaar. Dat kan ik alleen maar toejuichen want we hebben hem al met een andere ingesteldheid over het veld zien sloffen de voorbije seizoenen.
De basisplaats van Van Hecke vond ik dan weer heel bizar. Die jongen komt in principe in alle facetten van het profvoetbal tekort, maar ik geef toe dat hij zich kranig verweerde. Gelukkig was Waasland-Beveren bizar slecht waardoor hij niet overlopen werd. Speel je tegen een ploeg als bvb. Mechelen dan kom je er tegen een Van Damme en Hairemans niet aan te pas. Zijn basisplaats toont wel aan dat de kern in de breedte echt wel niets voorstelt. Nog niets hogelijk...

.
Seck viel me opnieuw heel zwaar tegen en heeft tout court dit seizoen nog geen fatsoenlijke match gespeeld. Hij heeft in het verleden natuurlijk wel al getoond dat hij belangrijk kan zijn voor ons dus geef ik hem nog het voordeel van de twijfel. Hopelijk kan hij zijn niveau terug opkrikken de volgende speeldagen. Dat Sissako zo nonchalant stond te spelen de voorbije matchen is zijn geluk voorlopig. Ook van Berahino verwacht ik meer de komende weken. Van iemand die zo'n adelbrieven kan voorleggen wil ik meer dreiging, balvastheid en een grotere actieradius zien. Hij is wel een speler die meer beweging rond zich nodig heeft en met een balvaste spits in zijn buurt zou het ook wel wat schelen. Maar toch...
Laat ons hopen dat Vossen en Bruno vertrouwen hebben geput uit hun goals en nu echt vertrokken zijn. Om eerlijk te zijn blijf ik absoluut geen fan van Vossen, maar als je hem een tweetal meter geeft in de zestien is het bijna altijd prijs. Tegen een zwak verdedigend Beveren krijg je die ruimte wel, maar als hij een klein beetje druk krijgt vind ik hem gewoon veel te weinig bijbrengen in het spel. Ik zou als trainer met Bruno diep spelen, wat uiteindelijk altijd zijn beste positie geweest is. Die jongen vindt toch wel heel gemakkelijk de weg naar het doel en heeft bovendien de nodige vista om ook zijn medemaats te bedienen indien nodig. Als je flankspelers als Srarfi en Dompé in je kern hebt zitten vind ik dat je die moet gebruiken. Iedereen hier weet dat Vossen ALTIJD zal spelen dus is Bruno naar de rechterkant schuiven dan de gemakkelijkste optie als Dury zijnde.
Ook in de discussie omtrent Bansen wil ik me even mengen. In mijn ogen is dit absoluut geen doelman die ons punten zal opleveren. Zijn voetenwerk is dramatisch, hoge ballen komt hij amper plukken en qua présence heeft hij nog flink wat stappen te zetten. Die vrije trap van Holshauzer bijvoorbeeld vorige week moet hij altijd hebben. Of tenminste toch ietwat moeite doen. Het is inderdaad zo dat hij hier amper progressie geboekt heeft sinds hij hier is en dat is toch wel zorgwekkend. Eens Sammy de schoenen aan de haak hangt zullen we toch de transfermarkt op moeten.
Over het spandoek kunnen we kort zijn. Het feit dat het werd weggehaald zegt genoeg.
Forza Essevee!