Thomas Vanbiervliet (supportersfederatie van Zulte Waregem): “Op deze manier dreigen veel fans af te haken”
Thomas Vanbiervliet, de ondervoorzitter van de supportersfederatie van Zulte Waregem, reageert verrast op de aangekondigde plannen van de Pro League. “Als voetbalsupporter wil je natuurlijk graag de wedstrijden van je favoriete club bijwonen en voel je je uiteraard ook enorm betrokken”, zegt Vanbiervliet. “Het is dan ook jammer dat ze in deze situatie andermaal de mening van de fans niet vragen. Deze sport kun je niet gaan ‘vermarkten’ als een of ander product. Natuurlijk gaat het om profsport en zijn tv-rechten belangrijk, maar op deze manier dreig je de voetbalsport van onderuit te laten eroderen. We hebben de voorbije jaren volop ingezet op het bestrijden van hooliganisme en daardoor kon je ook weer meer gezinnen naar het stadion lokken. Als je nu de wedstrijden in de Challenger Pro League nog uitsluitend op vrijdagavond zou inplannen, zorg je ook daar meteen voor extra obstakels.”
Vooral het vooruitzicht op een lagere publieke opkomst, baart Vanbiervliet zorgen. “We herinneren ons nog allemaal de coronaperiode waarbij wedstrijden in quasi lege stadions werden afgewerkt. Wie had daar iets aan? Ik hou van voetbal, maar dan wel in het stadion en niet zozeer voor het tv-scherm. Trouwens, als je met zo’n maatregel ervoor zorgt dat er minder kleine kinderen kennismaken met je sport, dan ben je volgens mij fout bezig. Voor de kleinste fans is een partij op zaterdag- of zondagmiddag de ideale gelegenheid om al eens te proeven van een voetbalwedstrijd, zo is het bij mij ook ooit allemaal begonnen.”
Ook voor de supportersclubs die de busreizen bij uitwedstrijden organiseren, dreigt er een fiasco, volgens Vanbiervliet. “Vergeet niet dat we op bezoek bij Seraing soms bijna evenveel fans meenemen als dat er thuisfans zijn, maar het is nu ook voor onze supportersclubs al een hele klus om dat allemaal netjes te regelen. Als je natuurlijk telkens alleen nog op vrijdagavond speelt, wordt het alleen maar moeilijker. Probeer maar eens tijdig aan de andere kant van het land te raken met al die files. Nee, als deze plannen doorgaan, dreigen heel veel fans af te haken en dan vraag ik me af wie hier dan eigenlijk nog baat bij heeft. Op termijn zal op die manier ook de commerciële waarde van het ‘product voetbal’ alleen maar dalen.”
Voor zij die in het weekend werken ...
Voor zij die kinderen met hobby's hebben...
Voor zij die jeugd of amateur voetbal spelen ...
Dus enkel nog voor jonge gezinnen, gepensioneerden, kinderloze mensen en zij die in het weekend niet moeten werken.
Wat is er mis met zaterdagavond voetbal?