De leider van de leider26/10/16 - 11u38 via hln.beDe aanhouder wint. Al vijf jaar scoutte Zulte Waregem Timothy Derijck (29), maar pas afgelopen zomer kon het de centrale verdediger binnenhalen. Een schot in de roos: n? al is Derijck onmisbaar - ook naast het veld.?Ik weet nog goed dat Pierre van Hooijdonk naar me toekwam. Pierre vond dat ik veel te weinig van mezelf eiste. Ik moest harder worden in de duels en meer werken om een betere speler te worden. Dat was niet leuk om te horen, maar Van Hooijdonk is niet zomaar iemand. Ik nam zijn kritiek heel serieus. Hij had ook wel gelijk - ik was te nonchalant geworden. Een foute ingesteldheid.?
Aldus Timothy Derijck in het Nederlandse magazine ?Voetbal International?. Van Hooijdonks opmerkingen waren een eyeopener voor de toen 17-jarige verdediger van Feyenoord. Sindsdien leeft het jeugdproduct van Anderlecht, zoon van marktkramers, obsessief voor zijn vak. Bij Essevee zit hij dagelijks in de fitnessruimte en alcohol drinkt hij nooit. Als modelprof wil Derijck, een aanjager op training, een voorbeeld zijn. En dus geeft hij de jongeren bij Zulte Waregem tot vervelens toe tips. ?Ik wil niet dat ze achteraf spijt hebben.? Verstandige praat.
Het tekent Derijck. Op zijn 23ste al was de Oost-Vlaming aanvoerder bij zijn vorige werkgever ADO Den Haag. Hij noemt zichzelf ?een natuurlijke leider?. Voortdurend stuurt hij bij. Het verschil met vorig seizoen is immens: toen ontbrak het Essevee aan praters achterin, nu is Derijck een verlengstuk van zijn coach. Door zijn ervaring voelt hij z?lf aan wanneer het nodig is om druk te zetten of in te zakken - een luxe. ?Zijn coaching is cruciaal voor onze organisatie?, aldus Dury eerder. ?Een erg slimme speler.?
Slimheid die de trainer ook nuttigde in de zoektocht naar potenti?le aanwinsten. Hoewel Derijck pas in het Regenboogstadion rondliep, won Dury info bij hem in over transfertarget Kenny Otigba - dat is hoogst uitzonderlijk. Uiteindelijk verkoos Heerenveen-speler Otigba Kasimpasa boven Zulte Waregem, maar de anekdote toont aan hoe hoog Dury t?en al opliep met Derijcks voetbalinzicht.
AllemansvriendOok in de kleedkamer geniet de verdediger veel respect. Die waardering dwong hij af met sportieve prestaties - hij zit al aan drie goals en straalt autoriteit uit - en met zijn nederigheid. Naast het veld is hij geen schreeuwer, wel allemansvriend. Dat betekent allerminst dat hij gezag mist. Zo is de mening van Derijck in de spelersraad even waardevol als die van Bossut, De fauw, Lepoint en Leye.
Het is anders geweest. Tijdens zijn passage bij PSV was Derijck nooit onbetwist, vorig jaar belandde hij op een zijspoor bij ADO. De Nederlanders hadden niet de financi?le middelen om zijn aflopende contract te verlengen. Die onzekerheid woog, zeker met de geboorte van zijn eerste kindje op komst, maar in West-Vlaanderen vindt Derijck opnieuw geluk. De spelvreugde is terug - hij voelt zich als opbouwende pion goed bij de aanpak van Dury - en zijn dochter Nola en Nederlandse vriendin Anne stellen het prima.
De huidige prestaties zijn het gevolg. Derijck is sterk bezig, de leider heeft er een leider bij. Zou Van Hooijdonk dat weten?
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/2739/Zulte-Waregem/article/detail/2939759/2016/10/26/De-leider-van-de-leider.dhtml