Ik ga niets goedpraten, maar als je kijkt wat de Ghelamco Arena al gedaan heeft voor de stad hebben ze daar geen slechte zaak gedaan denk ik. Ze werden kampioen (er was een ware invasie in centrum Gent, de horeca zal er wel bij gevaren hebben), ze speelden een werkelijk uitzonderlijke CL campagne (verdienden hier internationaal gezien veel aandacht in de media en die matchen brengen ook telkens een ganse bende toeristen met zich mee) en krijgen telkens de titel van mooiste stadion van België. Al die zaken doen een stad als Gent op bepaalde momenten wel boomen he.
Leg dat eens uit aan bv een alleenstaande moeder met 3 kinderen die nauwelijks rondkomen maar wel haar belastingsgeld aan een voetbaltempel ziet opgaan...
Ik geef je geen 100% ongelijk, maar de belastingen van die alleenstaande vrouw met 3 kinderen gaan voornamelijk naar de federale overheid en niet naar de stadskas...
Sport is ook een degelijk marketingkanaal voor de steden, vooral die in eerste klasse voetballen, los daarvan ook nog es het sociale & het community verhaal... Toch een 'degelijke' ROI (return-on-invest) voor stad. Voor de steden is het ook qua uitstraling toch leuker om een mooi stadion te hebben staan dan een oud lelijk krot... en al zeker zoals in Gent (bij Gent voorbij- en binnenrijden) én in Waregem waarbij het zelfs binnen de stadsring gelegen is. Stad heeft er dus alle belang bij dat het stadion een mooi bouwwerk is.
Maar... ik krijg ook elke keer op m'n boterham 'van mijn eigenste moeder' dat zij het ongehoord vindt dat Stad Waregem zoveel geld steekt in dat voetbalstadion. Waarbij in feite niet aan de begroting geraakt wordt, maar die gelden afkomstig zijn van de verkoop van gronden rond het stadion. + vergeet niet dat het stadion van Stad Waregem blijft of als het fout gaat vervroegd weer in handen van Stad komt.
Dus in feite is Stad Waregem ook eigenaar van het stadion net zoals in Gent ;-)